Lewitujące Książki, Czyli Jak Lewitować Przedmioty na Zdjęciach

Jak to możliwe, że przedmioty unoszą się na fotografiach? Jak lewitować książki, owoce itd.? Odpowiem na te pytania w dzisiejszym tutorialu...

Lewitujące Książki, Czyli Jak Lewitować Przedmioty na Zdjęciach


Jak to możliwe, że przedmioty unoszą się na fotografiach? Jak lewitować książki, owoce itd.? Odpowiem na te pytania w dzisiejszym tutorialu. 


Jakiś czas temu na blogu pojawił się post Jak Nie Zapuścić Korzeni Siedząc Ciągle w Domu, Czyli Sposoby Na Nudę. Pierwsze zdjęcie w tym wpisie przedstawiało lewitujące książki. Uznałam, że to będzie świetny symbol zwalczania nudy, bo dużo czasu i wysiłku (książki są ciężkie) zajęło mi zrobienie tego dzieła.

W komentarzu pod wspominanym wpisem Olka zapytała, jak zrobiłam tamto zdjęcie z lewitujący książkami. Jako że to dłuższy temat, pomyślałam o tutorialu, aby każdy z Was mógł skorzystać.

Chciałabym, żeby ten poradnik był jak najbardziej uniwersalny, czyli nie tylko dla posiadaczy lustrzanek i profesjonalnych programów do obróbki graficznej. Wszystko, co tutaj opisałam, da się zrobić za pomocą smartfona i darmowych aplikacji. 


Co będzie potrzebne?

Zacznijmy od tego, co będzie potrzebne:
  • aparat
  • obiektyw
  • statyw
  • przedmioty do lewitowania (tutaj książki)
  • program graficzny obsługujący maski warstw (np. Photoshop, GIMP)
opcjonalnie:
  • zdalny wyzwalacz migawki.
Lewitujące Książki, Czyli Jak Lewitować Przedmioty na Zdjęciach


Do wykonania mojego zdjęcia użyłam Canona 1200D. Oznacza to, że nie potrzebujecie nie wiadomo jakiego aparatu. Naprawdę wystarczy to, co macie, nawet jeśli to smartfon.


Zobacz: Jak Ważny Jest Sprzęt w Fotografii?

Jeśli chodzi o obiektyw, w moim przypadku był to Canon 50 mm f/1.4. Tak naprawdę każdy będzie dobry w zależności od tego, co chcecie sfotografować, jak szeroko lub wąsko itd.

Statyw jest obowiązkowy, ponieważ aparat ma stać i ani drgnąć. Można go oczywiście zastąpić czymś, na czym aparat będzie leżał stabilnie. W tym przypadku należy uważać, żeby nic nie poruszyć przy naciskaniu spustu migawki.

Program graficzny będzie potrzebny do korekcji barwnej i zamaskowania warstw ze zdjęciami, bo będzie ich więcej niż jedno. Dla tych, którzy nie wiedzą: maskowanie polega na zakrywaniu lub odkrywaniu poszczególnych elementów warstw — co i jak poniżej.

Co do zdalnego wyzwalacza migawki, to go nie miałam. Dlatego zabrałam ze sobą brata do pomocy. Kiedy on lewitował książki, jak kontrolowałam wszystko w wizjerze aparatu i naciskałam spust migawki. Jeśli miałabym wyzwalacz, mogłabym wszystko zrobić sama, więc jeśli Wy go posiadacie, to polecam. Trzecia opcja to włączenie samowyzwalacza.

Wykonywanie zdjęć

Pozycja aparatu i ostrość

Krok 1: Wybór miejsca.

Pierwsza sprawa to wybranie fajnego miejsca do zbudowania kompozycji. Może być w domu, na łące, na plaży, czy jak w moim przypadku w lesie.

Krok 2: Ustawienie aparatu na statywie.

To bardzo ważny krok. Będziesz wykonywać wiele zdjęć. Po nałożeniu jednych na drugie nie powinny być przesunięte względem siebie. Bardzo ułatwi i przyspieszy to pracę w składaniu całej pracy do kupy.

Krok 2: Wybór kadru  

Warto jest przemyśleć kadrowanie i zadbać o dobrą kompozycję. Mam tu na myśli trójpodział, spiralę itd. Nawet jeśli coś pójdzie nie po Waszej myśli, to dobra kompozycja wiele uratuje. Dodatkowo nada sens i charakter całej pracy.

W moim przypadku jest to kompozycja centralna i z liniami wiodącymi (tj., drzewa, i książki i w jednej równoległej do nich linii). Wprowadzają one ład to lekko porozrzucanych przedmiotów.

Krok 3: Ustawienie ostrości

Ostrość ustaw na główny temat (u mnie jestem to ja, postać trzymająca stos książek). 

Następnie zablokuj ostrość lub od razu zmień ustawienie na ostrzenie manualne. Ostrość przez cały czas wykonywania zdjęć powinna być ustawiona w to samo miejsce. Dzięki temu ostateczny obraz będzie spójny. 

Parametry ekspozycji

Krok 1: Czas otwarcia migawki

Nie powinien być zbyt długi, by uniknąć niepotrzebnych rozmyć.  

Zasada: By uniknąć poruszeń, wartość czasu naświetlania powinna być odwrotnością ogniskowej obiektywu (np. jeśli ogniskowa ma 50 mm, to czas naświetlania powinien wynosić 1/50 s i nie powinien być dłuższy).

Krok 2: Przysłona i ISO

ISO i przysłonę dostosuj to czasu otwarcia migawki oraz efektu, jaki chcesz osiągnąć.

Im mniejsze ISO, tym lepiej, ponieważ unikamy lub redukujemy ilość ziarna na zdjęciu. Chyba że lubisz taki efekt. Przysłona — im jej wartość mniejsza, tym bardziej rozmyte tło.

Można tutaj kierować się trójkątem ekspozycji. Pokazuje on jak czas otwarcia migawki, przysłona i ISO wzajemnie na siebie oddziałują. Jeśli wartość jednego z parametrów zostanie zwiększona, kolejna powinna zostać zmniejszona.

Źródło obrazka: https://petapixel.com/2017/03/25/exposure-triangle-making-sense-aperture-shutter-speed-iso/

Krok 3: RAW

Od kiedy tylko dowiedziałam się co to RAW, zawsze robię zdjęcia w tym formacie. Jeśli masz taką możliwość, polecam skorzystać z takiego zapisu zdjęć.  RAW zawiera więcej informacji nić zwykły JPEG, więc można uzyskać lepsze efekty i więcej wyciągnąć ze zdjęcia. Ten format ma oczywiście jeszcze więcej zalet, ale tym razem zajmujemy się czymś innym.  

Moje parametry: f/3.5, 1/200s, ISO 400

Strzał

Krok 1: Zdjęcie podstawowe 

Zdjęcie podstawowe to takie, które będzie bazą. Na nim będziemy budować kompozycję i umieszczać kolejne elementy (tutaj książki).  

Najlepiej na takie zdjęcie wybrać to, na którym jest obiekt, do którego dobrana została ostrość. Jednak należny pamiętać, że wszystko zależy od kontekstu i całego zamysłu. Nikogo nie zamierzam tutaj ograniczać.

Lewitujące Książki, Czyli Jak Lewitować Przedmioty na Zdjęciach

Krok 2: Zdjęcia przedmiotów

Jeśli ostrość jest zablokowana i uwaga! parametry niezmieniona po pierwszym zdjęciu, można zabrać się za lewitujące przedmioty.

Wszystkie kolejne zdjęcia wykonuj z takimi samymi ustawieniami parametrów, ostrości i kadru. 

Sztuczka polega na tym, żeby ustawiać przedmioty w miejscu, w którym mają lewitować. Jak? Zobacz na poniższym zdjęciu.

Lewitujące Książki, Czyli Jak Lewitować Przedmioty na Zdjęciach

Asystent
trzyma książkę trochę wyżej niż moja głowa, gdybym nadal tam stała. Jeśli gotowe, zwolnij migawkę. I tak ustawiaj kolejne książki: coraz wyżej, bardziej w bok itd. Sposobów na to jest wiele:
  • trzymanie w odpowiednim miejscu
  • rzucanie
  • ustawienie na czymś np. stole, drabinie. 
  • wieszanie na nitce, sznurku.


Post Process 

Wywoływanie RAW-ów

Jeśli zdjęcia wykonywane były w RAW-ach, to jest moment, aby je wywołać i dokonać wstępnej korekcji barwnej.

Maskowanie

Photoshop

Krok 1: Otwórz zdjęcie podstawowe w Photoshopie.

Krok 2: Dodaj pierwsze zdjęcie z przedmiotem.

Upewnij się, że zdjęcia są ze sobą wyrównane.

Krok 3:  Dodaj maskę warstwy do zdjęcia z przedmiotem: kliknij ikonę maski warstwy w panelu Warstwy. Wciśnij CTRL + I, by zakryć całe zdjęcie. Maska powinna mieć teraz kolor czarny. 


Krok 4: Wybierz z przybornika narzędzi pędzel i ustaw jego kolor na biały.

Krok 5: Maluj pędzlem w miejscu, w którym znajduje się przedmiot.

Jeśli wyjedziesz pędzlem za daleko, zmień jego kolor na czarny i ukryj niechciany fragment.


Krok 6: Dodaj kolejne zdjęcie z przedmiotem i powtarzaj kroki 3-6 do uzyskania satysfakcjonującego efektu.


GIMP

W GIMP-ie postępowanie jest praktycznie takie samo.

Krok 1: Otwórz zdjęcie podstawowe.

Krok 2: Dodaj pierwsze zdjęcie z przedmiotem.

Krok 3:  Dodaj maskę warstwy do zdjęcia z przedmiotem: kliknij ikonę maski warstwy (Dodanie maski warstwy) w panelu Warstwy. Następnie wybierz Czarny i Dodaj.

Krok 4: Wybierz z przybornika narzędzi pędzel i ustaw jego kolor na biały.

Krok 5: Maluj pędzlem w miejscu, w którym znajduje się przedmiot.



Krok 6: Dodaj kolejne zdjęcie z przedmiotem i powtarzaj kroki 3-6 do uzyskania satysfakcjonującego efektu.

Korekcja barwna 

Czas na ostateczne ustawienia kolorów, poprawienie kadru i dopracowanie szczegółów.

Dobór narzędzi jest dowolny. Osobiście polecam filtr Camera Raw w Photosopie (Filtr > Filtr Camera Raw...). Jednak użycie krzywych, poziomów, balansu kolorów itd. może dać tak samo dobre efekty.

Spłaszczenie i zapisanie 

Krok 1: Kiedy wszystko będzie gotowe spłaszcz obraz:

Photoshop: Warstwa > Spłaszcz obraz
GIMP: Obraz > Spłaszcz obraz

Krok 2: Zapisz zdjęcie i gotowe!

Jako że będzie to zdjęcie do prezentowania w Internecie powinno mieć rozdzielczość ok. 72 ppi oraz profil kolorów sRGB (w innym przypadku kolory mogą nie wyglądać odpowiednio).

Lewitujące Książki, Czyli Jak Lewitować Przedmioty na Zdjęciach


Podsumowanie 

Oto jak lewitować książki oraz wszelkie inne przedmioty.

Jak widać, wiele czynników złożyło się na moją kompozycję. Uważam, że każdy szczegół jest ważny. Od doboru miejsca i przedmiotów przez kadrowanie i parametry aż po maskowanie i korekcję barwną w programie graficznym.

Mam nadzieję, że się zainspirujesz oraz podzielisz się moją pracą z innymi.

Proszę o Twoją opinię

Był to mój pierwszy tutorial ever i mimo, że zabrał mi sporo czasu, to chciałabym robić takie rzeczy w przyszłości. Będę wdzięczna za Twoje zdanie i uwagi.

Zobacz Także

36 komentarze

  1. Mega zdjęcia :) Świetny tutorial :) Inspirujesz :)

    OdpowiedzUsuń
  2. O stronie technicznej się nie wypowiem, ale efekt końcowy jest super!

    OdpowiedzUsuń
  3. Wow ... ta książka ze zdjęciami latającymi jest naprawdę fajna! Chcę spróbować. Bardzo dziękuję za stworzenie przewodnika po technice fotograficznej.

    Pozdrowienia ode mnie w Indonezji

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękne zdjęcia i świetny Poradnik! Pokaże mojemu fotografowi i zobaczymy czy da radę tak zrobić :D

    OdpowiedzUsuń
  5. świetny tutorial! :D bardzo mi się podobają zdjęcia z lewitującymi przedmiotami i ten efekt jest świetny :) w pomieszczeniach można łatwiej takie przedmioty podwiesić np na żyłkach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, można to zrobić na tyle sposobów, że ogranicza nas tylko wyobraźnia ;)

      Usuń
  6. Bardzo lubię takie zdjęcia. Ja mam cały czas w głowie pomysł na coś podobnego, ale jeszcze nie zabrałam się za działanie. Oczywiście myślę o zdjęciu, nie tutorialu. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Super post! Nie miałam pojęcia jak to zrobić. Genialny poradnik i czekam z niecierpliwością na kolejne takie posty :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Super zdjęcia i świetny pomysł. :) Magicznie to wyglada. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Szalenie pomysłowe. Serdeczne pozdrowienia znad sztalug malarskich.

    OdpowiedzUsuń
  10. efekt jest naprawe przegenialny! może keidyś mi się przyda taki tutorial :DD

    OdpowiedzUsuń
  11. Dzięki Ci za ten tutorial! Z pewnością z niego skorzystam w najbliższej przyszłości.

    Miłego wieczoru,
    Jula

    OdpowiedzUsuń
  12. Ooo dzięki za radę, napewno to wykorzystam i pobawię się w Gimpie w których już nie raz pracowałam z warstwami :)

    Pozdrawiam :)
    zpolskidopolski.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

  13. Ogwiazdkowany! :D Na pewno go nie zapomnę, bo będę chciała zrobić takie zdjęcie. :D

    OdpowiedzUsuń
  14. Świetny tutorial i efekt mega fajny! Zdjęcia bardzo mi się podobają:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Muszę przyznać, że zdjęcia prezentują się niesamowicie :D
    Toturial jak najbardziej przydatny :D Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  16. Super efekt! akurat za Photoshopem nie przepadam więc taka lekcja jak najbardziej mi się przyda ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Super poradnik, ale aż tak fotografią raczej się bawić nie będę ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Wspaniały poradnik, zawsze zastanawiałam się jak zrobić takie zdjęcie, odpowiedź nadeszła, jestem Ci bardzo, bardzo wdzięczna! Inspirująco i pięknie, kadr cudowny! :)
    Pozdrawiam ciepło ♡

    OdpowiedzUsuń
  19. Nie robie takich zdjęc, ale nie urkywam, ze lubie na nie patrzeć:) Za to wiem jak sporo czasu zajmuje przygotowanie jednego zdjęcia i obróbka :) ale efekty są tego warte ☺

    OdpowiedzUsuń
  20. Efekt po prostu genialny, dzięki za szczegółową instrukcję, może się czegoś nauczę. Moja siostra ogarnia takie rzeczy, ja w gimpie po prostu się denerwuję, grafika komputerowa to nie dla mnie, zresztą fotografia też :P. Zawsze patrzę na takie zdjęcia jak na magię albo chwila zwątpienia "czy ona rzucała tymi książkami" xD

    OdpowiedzUsuń
  21. O rany, wcale to nie jest takie łatwe! Ale warto, bo efekt świetny:D
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
  22. No bajka!!! Efekt końcowy jest genialny :D!!!

    OdpowiedzUsuń
  23. Doceniam! Myślę, ze choćby za dwa tygodnie uda mi się znaleźć trochę czasu na zabawę ze zdjęciami i wykorzystam tę instrukcję. Przy okazji poćwiczę swoje umiejętności w Photoshopie. :P Ale może wykorzystam inne przedmioty niż książki.

    OdpowiedzUsuń
  24. Super post! Zawsze się zastanawiałam, jak zrobić takie zdjęcie. Nigdy mi nie wychodziło. Będę musiała spróbować raz jeszcze. :D

    OdpowiedzUsuń
  25. Fajna, zrozumiała instrukcja :) Osobiście uważam, że to już jest za bardzo ingerowanie w zdjęcie i podchodzi bardziej pod grafikę, niż fotografię, jednak efekt jest ciekawy :)


    Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Super zdjęcia, mega zrozumiała instrukcja, dzięki temu jestem chętna porobić takie zdjęcia :)
    karolsiapsychology.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  27. Gdybyś szukała nowoczesnego, sportowego smartwatcha to polecam ten artykuł https://magazyn.ceneo.pl/artykuly/huawei-watch-gt-2-dane-techniczne Znajdziesz w nim dane techniczne eleganckiego zegarka dla aktywnych Myślę, że będziesz z niego zadowolona.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz.

Wszystkie zdjęcia znajdujące się na stronie są mojego autorstwa. Nie kopiuj ich.